Dzwoni Mehmet.

Musisz dziś przyjść na Istiklal do zajezdni tramwajowej – mówi. – Będzie się działo. Tylko aparat weź.

No ale co się będzie działo??? – pytam.

Pojeździmy tramwajem – odpowiada tajemniczo. – Zobaczysz na miejscu.

W sumie, to zawsze chciałem nim pojechać. Ale do tej pory jakoś się nie składało. Zabytkowy gruchot relacji Taksim – Tunnel i z powrotem, jeździł sobie po swoich starych szynach i co najwyżej zganiał mnie z biegnącego pośrodku torowiska, dzwoniąc przy tym, jak opętany. Kilka razy go sfotografowałem, no bo jak to nie zrobić zdjęcia czerwonemu blaszakowi, płynącemu w rzece spacerowiczów. A teraz, to już nie mam wyjścia.

W zajezdni trwają gorączkowe przygotowania. Do składu doczepiono drugi wagon. Balony głośniki, reflektory sceniczne, girlandy, balony. Co to jest? Karnawał już się skończył. Święta też dziś żadnego nie ma. Zza wagonu wychodzi mężczyzna w turbanie.

Cześć – mówi. – Jestem Rajesh Rapaka. Zapraszam cię na pokład. Dziś zamienimy Aleję Niepodległości w bollywoodzką dyskotekę.

Camera: Olympus OMD E M1

Camera: Olympus OMD E M1

Mehmet śmieje się w kułak, patrząc na moją minę.  Do wagonu wsiadają wystrojone w hinduskie stroje dziewczęta. Głośniki eksplodują pulsującym rytmem. Wagonik szarpie. Powoli wytaczamy się z zajezdni. Najbliżsi przechodnie odwracają zaciekawione twarze.

Camera: Olympus OMD E M1

Camera: Olympus OMD E M1

Klęczę. Wagonik skręca. Przewracam się. Wbijam się w ściankę. Obok dziewczyna – z wyglądu Hinduska. Łapie mnie za plecek. Uśmiecha się. Mrugam okiem. Robimy zdjęcia. Mehmet na zewnątrz. Biegnie za tramwajem. Tracę go z oczu. Wszędzie niebiesko i zielono. Czasem czerwono. Muzyka ogłusza. Klęczę tuż przy głośniku. Nie mam czasu sprawdzić ostrości. Zabawa udziela się przechodniom. Dzieciaki szczelnym kordonem otaczają nasz wehikuł. Klaszczą. Tańczą. Śmieją się. Dorośli robią zdjęcia komórkami. Filmują. Tramwaj tańczy. Mój telefon wibruje. Odbieram połączenie. – Rafał! Mamy problem z ZUZPem. – Praca dogania mnie w finale czwartej nawrotki. – Co??? – wrzeszczę. – Jaki problem???!!!

Pełny surrealizm. Ustalam taktykę postępowania, leżąc na podłodze tramwaju, zmienionego w hinduską tancbudę.

Camera: Olympus OMD E M1

Camera: Olympus OMD E M1

Chcę zrobić parę zdjęć z zewnątrz. Tramwaj rusza. Nie nadążam. Zbyt gęsty tłum. Czuję się jak jakiś Bond goniący złoczyńcę. Staram się omijać ludzi. Sorry, sorry!!! – krzyczę i pędzę dalej. Mimo to tramwaj staje się coraz mniejszy i mniejszy.

Tego pobiłem rekord. Przebiegłem, przeszedłem lub przejechałem Istiklal Caddesi łącznie 8 razy. Prawie 16 kilometrów. Płuca zostawiłem gdzieś na bruku.

Camera: Olympus OMD E M1

Camera: Olympus OMD E M1

Jeszcze wywiad w telewizji. Rajesh i Pinar opowiadają o szkole, o występie, o dalszych planach artystycznych. Wokół nas syryjskie dzieciaki. Proszą, by je fotografować. Niecodziennie przecież można pobawić się w modelkę lub modela. Nie chcą pieniędzy, cieszą się chwilą. W tym momencie zapominają, z jakiego powodu się tu znalazły.

Spacerujemy po bocznych uliczkach, szukając odpowiedniej knajpy. Wszędzie tłoczno. W końcu znajdujemy lokal mogący pomieścić naszą gromadkę. – Rafael. Jesteś naszym gościem. – mówi Rajesh. – Zostajesz mam nadzieję. Jasne, że zostaję.

Biesiada i rozmowy przeciągają się grupo poza północ. Wymieniamy kontakty. Pierwsze zdjęcia jeszcze dziś znajdą się w sieci. Pustymi ulicami wracam do hotelu. Meczet Sulejmana unosi się nad zatoką Złotego Rogu. W pamięci wciąż przesuwają się barwne strzępy niedalekiej przeszłości. Spod drzwi umyka kot. Otwieram komputer. Muszę przejrzeć zdjęcia. Natychmiast.

Camera: Olympus OMD E M1

Camera: Olympus OMD E M1

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s